Spring naar inhoud

Van Schaik TVF 2012

6 april 2012
Wat vinden wij nu van de nieuwe 2012 Van Schaik TVF? Team Buikschuiver is er zelf mede de oorzaak van geweest dat de TVF zo zwaar op de schop is gegaan. Directe aanleiding voor de roep om een nieuwe TVF was de vijf keer 1 met de Warber tijdens Hylpen 2010.
.
Wat vooral opvalt in de nieuwe TVF is het verschil tussen enerzijds schepen met traditionele en/of minder snelle rompvormen (Kaatje, Maas- en IJsvogel, LE47, Papegaai, HI1) en de moderne rompvormen (ZA1 en zusterschepen, Aphrodite, MCIII, Warber, BS2) anderzijds. We praten over minuten per uur voordeel voor de eerstgenoemde groep tov de laatstgenoemde. Serieuze aanpassingen!
.
Hoe serieus? Onder de 2012 TVF had Team Buikschuiver met de HI1 zowel in 2010 als in 2011 het Nederlands Kampioenschap gewonnen. In plaats van 2 keer 2e te worden. Klik hier voor alle berekeningen gebaseerd op het sheet van Martijn van Schaik en Hoek Design. Dit gegeven maakt ook wel wat uit in de perceptie van de resultaten van Team Buikschuiver met de Warber tijdens Hylpen 2010. Dan kun je stellen dat het team dat Nederlands Kampioen is (onder de 2012 Van Schaik TVF) met een moderne romp ook wint.
.
Met de nieuwe TVF 2012 kan ieder schip winnen, dat lijkt de conclusie. Traditionele of moderne romp. Dat wil zeggen, ieder schip:
* Dat wordt gevaren door een goed team
* Waar een goede set zeilen op staat
* Dat verder in goede staat (van onderhoud) is
* Een goede dek-layout heeft
* Dat ook de niet in de TVF verdisconteerde zaken op orde heeft zoals een stijve en lichte rondhouten, goed geprofileerde zwaarden, appendages en roer, het met voldoende bakstag- en kluiverstagspanning kunnen varen
In die zin verschillen de facoren die het verschil maken nawelijks meer van een eenheidsklasse – en dat is precies wat we met elkaar willen.
.
Team Buikschuiver is van mening dat de nieuwe 2012 Van Schaik TVF voor de hele vloot een enorme verbetering is tov eerdere TVF’s.
.
Ander zeer positief punt is de introductie van 3D meten van alle rompen (in combinatie met het gebruiken van de digitale ontwerpgegevens van de architect, daar waar van toepassing) en het afschaffen van het wegen met dat verschrikkelijke unster. Meet- en weegfouten hebben in het verleden geleid tot verschillen van zo maar een halve minuut per uur. Ook wat dit punt betreft wordt t n heel stuk eerlijker allemaal!
.
Nog een aantal opmerkingen:
– Er is veel, zeer veel werk verricht om tot deze nieuwe TVF te komen. Door de 3 architectenbureau’s, door het V/VA-bestuur en door het Watersportverbond. Indrukwekkend. Maar het resultaat mag er zijn. Een woord van dank en waardering van Team Buikschuiver
– Voor het eerst in de historie zijn de 3 architectenbureau’s het unaniem eens geworden over een nieuwe TVF. Uniek.
– De factor stabiliteit is op meer verfijnde wijze in de TVF opgenomen en er wordt gewerkt met de resultaten uit stabiliteitsproeven
– Een rompfactor is toegevoegd, die veel nauwkeuriger werkt dan de oude ouderdomsvergoedingsfactor. De invloed van deze rompfactor in de TVF is zodanig dat moderne en traditionele rompen als communicerende vaten werken. Hoe meer moderne rompen (Warber, MCIII, Aphrodite, ZA1, BS2) worden benadeeld, hoe meer traditionele rompen (Kaatje, LE47, HI1) worden bevoordeeld. En andersom.
.
Peter Houtzagers
Advertenties

From → Wedstrijden

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: