Spring naar inhoud

Waarom een nieuw schip?

13 april 2012
Waarom een nieuw schip bouwen, als het “oude” schip slechts 4 jaar eerder te water is gegaan? De behaalde resultaten met de HI1 doen het niet vermoeden. In 4 jaar tijd 3 keer 2e op het ONK, gewonnen oa Markervuur, Flevorace, Lemmer Ahoy, Flevorace en Hylpen 2 keer. Toch heeft de “oude” HI1 met haar traditionele rompvorm altijd een serieus TVF nadeel tov de moderne rompen gehad. Dat is inmiddels aangetoond. De wedstrijdresultaten uit t verleden zijn opnieuw zijn doorgerekend door Martijn van Schaik en Hoek Design, zie dit sheet met de nieuwe 2012 TVF. Dan blijkt dat Team Buikschuiver met de HI1 in 2010 én 2011 Nederlands Kampioen zou zijn geweest, ipv 2 keer 2e. Meer info hierover in ons bericht “2012 Van Schaik TVF”.
.
OK, qua TVF maakt het inmiddels niet meer uit, de HI1 of de BS2, toch zijn we heel blij met de BS2. Waarom?
.
1) Extra aandacht is besteed aan de veiligheid. De grondslag is hiervoor gelegd tijdens de 1e race van het ONK 2009, waar bleek dat de HI1 bij echt harde wind (vlagen 30 knopen plus) haar beperkingen heeft. Voor gebruik als familieschip geen punt, want dan bijf je ver van dergelijke extremen. Maar voor een wedstrijdschip o.i. van groot belang. Daarom is gestreefd naar maximale stabiliteit en qua inhoud een relatief kleine kuip voor een visserman. Rondom uitgevoerd met zijbankjes . Trap voor instap zit binnen in de leefruimte, dwars vóór de instap naar binnen ligt een 70cm brede verhoging als buffer tegen water dat vanuit de kuip de leefruimte inwil.
.
2) Stil door toepassing van een fluisterstille Styer hoofdmotor en een WhisperGen van Mastervolt. Verder verbeterde isolatie van de machinekamer.
.
3) Ruime zitgelegenheid in de kuip (je kunt nu met 20 mensen gezellig bij elkaar op de bankjes zitten). Ook beter dat crew tijdens wedstrijden laag kan zitten.
.
4) 12 slaapplaatsen, brede kooien, brede zittingen van de banken, brede deuren en doorgangen, geen opstapjes of opstaande randjes op de vloeren. De instap door het luik is met een schuifluik zeer comfortabel, maar liefst 120 cm brede instap. Lage banken en tafel in leefruimte: dit geeft een goede zit en hierdoor oogt de binnenruimte extra ruim.
.
5) Ruime tankinhouden: diesel 1100 liter, water 2000+ liter, zwartwater 250 liter, grijswater 500 liter.
.
6) Lichtgewicht romp: 4mm staal en langsspanten. Daar waar mogelijk en reglementair toegestaan is qua toegepaste materialen op het gewicht bezuinigd. Gematigde waterverplaatsing van 29 ton, beperkte diepgang (minder dan 1 meter) voor maximaal Waddenplezier met de familie. Het balansroer zorgt voor licht en comfortabel sturen ook op downwind rakken.
.
7) KISS dekplan voor optimale boothandling in wedstrijden en gemakkelijk familievaren. Grootzeil kan bij de benedenboei heel snel ingehaald worden: German sheeting (grootschoot 2 lieren) en slechts 1 grootschootblok op de giek.
Het voordek is helemaal “clean”, om stoten van voeten en tenen te vermijden. Ziet er ook mooi uit. Alle dekken beplakt met teak, brede planken.
.
8) Minimaal gewicht rondhouten: verlaging hellend moment plus het bespaarde gewicht gaat als extra lood onderin op het vlak
.
9) Minimale rompweerstand, geen vaste kielbalk buiten, zeer zorgvuldig gevormde appendages, zwaarden en roerblad, geen anodes en slechts 2 huidopeningen, verhoogde zwaardklampen, geen zwaardsteunen, geen zelflozers, aan alles is gedacht en aandacht gegeven om de weerstand in het water zo minimaal mogelijk te maken.
.
10) Wellicht t allerbelangrijkste: we hebben nergens de extremen gezocht. Vanuit de overtuiging dat een niet extreem schip het langst meegaat in de TVF en minder risico loopt bij eventuele TVF aanpassingen.
– Qua waterverplaatsing kunnen we 100% legaal SSRP varen tussen 27 ton en 31 ton. 100% legaal is van belang omdat niet alle schepen aan t SSRP blijven voldoen, wanneer op een andere waterverplaatsing wordt gevaren dan de ontwerp-waterverplaatsing. We varen op 29 ton, niet de maximale waterverplaatsing zonder penalty, maar 2 ton minder.
– De diepgang van het schip is ivm familievaren op t Wad op minder dan 1 meter gehouden. Geen maximaal diepe romp, geen maximaal diepe appendages.
– In alles hebben we ons best gedaan een schip met een authentiek historische uitstraling te bouwen. Gedurende de hele bouw is nauw contact geweest met het SSRP.
Peter Houtzagers
Advertenties

From → Wedstrijden

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: